Tuesday 30 September 2014

A Journey to Remember...

Assalamualaikum dan Salam 1Malaysia buat semua!

Sempena x lama lagi kita nak menyambut Hari Raya Aidiladha ni, saya nak cerita sikit pasal journey saya ke suatu tempat yang sangat istimewa ni... it never occured to me that i would step my feet at this special place at this very age.  And to tell u the truth, saya x pernah pon berangan2 untuk sampai ke sana mcm saya berangan nak ke negara2 lain. Tapi entah macam mana, satu hari my mum asked me whether i wanted to come along, and i said yes! We planned to go in December but there was no visa available at that time. So, it was cancelled and i totally had forgotten about the plan and reroute to Istanbul pulak...Until one day, tiba2 my mum called and asked me to book for May..Eh betul ke ni? Nak pergi umrah? Ilmu x berapa nak cukup? Perangai pon x berapa nak betol... Everything came in my mind all of a sudden. FEAR, that's the word! Tp, ikot juga orang tua ke Andalusia. Ambik brochure, bayar dahulu cengkeram sikit dan balik... Dalam hati ni masih lagi mcm percaya dan x percaya...

Pejam celik, pejam celik tibalah masa yang ditunggu2. Cuti dah approve, pegik kursus sekalik aje (memang hari2 kena bebel with my mum coz malas ke kursus). Ada aja alasan...huhuhu... 

Maka, tibalah hari yang dinanti2kan...

Salah satu dugaan yang paling besar...nak tinggalkan 3 beranak nih 2 minggu...

Petugas Andalusia memberi taklimat. Ustaz2 ni semua baik2 dan sangat
membantu. Apatah lagi yg 0 ilmu mcm saya ni...huhuhu...
 Perjalanan dari KLIA ke Madinah memakan masa dalam 8 jam. Nak tidur, x berapa nak lelap. Makan, menung, membaca sikit.... Kami naik Saudi Airline yg chartered khas oleh Andalusia. Memang flight penuh waktu tu walaupon belom sch hol.

Ada nasik arab lagik...

Kami sampai Madinah dah tengah malam. Ada bas menunggu, bawa ke hotel... Mubarak Silver, kalu x silap nama hotel ni. Memang Andalusia ambik hotel ni untuk semua peserta mereka. Jarak dari hotel ke Masjidil Nabawi pon x berapa jauh. Dalam 300 meter kot rasanya...Lalu dekat pasar2 dan kedai2 jual barang2...


Alhamdulillah selamat sampai di Madinah. 

Itulah katil saya selama 4 hari di Madinah..he..he. memang pilih tepi tingkap, senang
nak feeling2 sorang2...

Masjidil Nabawi di waktu subuh...

Masjidil Nabawi di waktu siang

Keadaan di dalam. Memang sangat sejuk dan tenang aja. Supply Air zam zam ada di mana2. Boleh aja minum anytime 24/7

Sedang menunggu giliran nak masok Raudhah.

Antara favourite Malaysians...shopping. Ini memang diakui oleh orang Arab sendiri...he..he..he.. i didn't buy much. Just wandering around observing people from all walks of life. 
Selepas 4 hari, kami bertolak ke Makkah. Perjalanan ni memang sangat mendebarkan, for me la.. perhaps not for others. Hati berdebar2, takot pon ada. Takot dengar cerita, ade org x nampak kaabah la..dan mcm2 lagi... Teringat dosa2 lampau yang x tahu dah diampunkan ke belum. Dalam bas dok selawat aja dan ikot bacaan yang ustaz baca...huhuhu... 

Berenti dinner and solat maghrib
  sekejap. Dah lupa nama tempat ni. Makcik
sebelah tu bertiga beranak.
Kami sampai Makkah malam. Lama jugak perjalanan, dalam 8 jam naik bas. Lalu highway yg berpadang pasir. 

Masjidil Haram yang tersergam indah. Memang sangat cantik, x dapat nak diungkap dengan kata2. Tp waktu ni tengah banyak buat renovation. Gambar ni tangkap dari bilik hotel.
Bergambar depan kaabah, selepas habis umrah

Setiap hari, lepas habis satu umrah, saya akan duduk depan kaabah tu dan x buat apa2...tengok aje x jemu2 sambil bersyukur dapat datang dan menyaksikan sendiri kebesaran Allah SWT.  Sambil tu berfikir2 lg, Selalu tu tngk dalam gambar, rupanya inilah rupa kaabah yang sebenar..

Sewaktu sae

Di tingkat atas

My dad!

Taken from Masjidil Haram


View taken from my room. As usual, my bed would be the nearest to the window.

Masjid yang tidak pernah lengang...

Sementara menunggu masuk waktu

Disebabkan keadaan bapa saya yang kurang sihat, maka kami memilih duduk di Hilton Makkah. Bukan apa, bapa saya ada masalah kaki, x boleh jalan jauh2, jadi bila duduk dekat, it was easier for him to commute from the hotel to the mosque. Jom tengok2 Hilton Makkah Hotel. Secara keseluruhannya, memang sangat berpuashati dengan hotel dan makanan hotel. Variety, sedap dan banyak. Alhamdulillah!


Setiap hari , inilah laluan kami dari hotel nak ke masjid.

My bed by the window. Dua katil lagi memang katil betol, mine was a pulled out. X apelah, beralah dengan ibu bapa..he..he..


Ada small kitchen, tapi kami x guna pon...x sempat nak lapar kat sini...makan sesaja...

Body Shop pon ada....

Antara makanan di Hilton Makkah

Selain daripada menunaikan ibadah umrah, kami juga sempat jalan2 sikit2 kat area Madinah dan Mekah. Nama2 tempat ni ada yang saya dah lupa. Dah setahun berlalu, x ingat sangat...



Kedai kurma di area ladang kurma. Look at all these people, biarlah mereka
bershopping, bawa oleh2 untuk saudara mara sahabat handai di Malaysia. Harga
di sini mahal sikit dari di pasar.

Ladang Kurma



Laut Merah

Saya masih ingat lagi kata2 ustaz di Andalusia. Kenapa saya? Kenapa kita semua? Kalau kita fikirkan dengan sebaik2nya, ramai manusia yang berduit, alim, banyak masa dan masih sihat tetapi masih belum ada rezeki ke Tanah Suci. Kenapa? Jawapannya mudah, kerana mereka masih belum mendapat jemputan daripada Allah SWT untuk ke rumahnya. Tidak perlu risau jika kita tidak berduit, tidak cukup segala. Andaikata, jika sudah sampai masanya, anda akan dijemput ke sana, insyaallah, ke sanalah kita.

My journey to the holy land was a journey I would never have imagined be4 and will never forget in my entire life. Ia membawa seribu kenangan, pengajaran dan ingatan yang kita tak boleh nak dapat di mana2. X perlulah saya nak ceritakan satu persatu di sini, biarlah hanya diri kita sendiri yang tahu. Setiap orang tidak sama. Despite all my sins in the past, Allah still loves me and showers me with love and good deeds. This journey changes me. It changes me in a way that I myself will never expect. Perkara yg pling saya takut masa di sana ialah Allah tunjuk/balas semula dosa2 lampau. Tetapi, Allah maha pengasih dan penyayang, alhamdulillah x ada apa2 perkara pelik berlaku.
Andaikata itulah kali pertama dan kali terakhir, saya menjejakkan kaki ke sana, saya sangat2 besyukur kerana Allah telah memilih saya, antara ramai2 umatnya di bumi ini untuk ke rumahnya.  Kalau nak diikutkan, siapalah saya? Hanyalah seorang manusia yg telah terlalu bnyk membuat dosa dan kesilapan di masa lampaunya....:(
Insyaallah, jika diizinkan, memang nak pergi lagi kesana...insyaallah, kalau dijemputnya.

SELAMAT HARI RAYA AIDILADHA KEPADA SEMUA. 



28 comments:

  1. tengok gambar aje saya dah menangis kak..

    * 'ini' destinasi impian saya..suatu hari nanti, mudah2an..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Insyaallah, masa type ni pon berjurai2 air mata..huhuhu...fefeeling sngt...

      Delete
  2. Huhurr sedih...sayu plk baca ni... teringt masa dpt 'jmputn' dulu...pun xpnh tpikir, tetiba jer...tetiba je org ajk, tetiba dh bdftr, tetiba ada duit yg ckupp...Allahuakbar...teringin nkpi lg...dh lama xpi ni, mula perangai tah pape blik...huhu

    ReplyDelete
  3. insyaALLAH mudah-mudahan aku pun dapat jemputan ke tempat suci ni. amin...

    ReplyDelete
  4. I miss this place. Kalau cukup duit nanti nak buat haji terus Insya Allah.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Insyaallah, semoga kita semua dpt ke sana lagi.....:)

      Delete
  5. Betul Farikica, baru tengok gambar pun dah terasa sebak. Aku pun macam ko, xpernah letak harapan tinggi akan sampai. Walhal tempat lain angan2 xpernah putus. Semoga aku akan dapat jemputan dari Nya, soon. Insha Allah.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Amin...
      Btl Bibie..berangan nak ke sana...ke sini...huhuhu.... mmg sangat menginsofkan perjalanan aku yg ni...

      Delete
  6. Subhanallah sesiapa sahaja tgk gmbr or alive Baitullah will be mesmerized. Lucky you dpt pegi dlm usia muda dgn ibubapa lg, betapa seronoknya. Syukur alhamdulillah. Doakan kami satu keluarga pula dpt jd tetamuNya tak lama lg ye..tq :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tq..insyaallah satu hr nanti u all sefamily pula. Dr UK lg dkt kan nak ke sana?

      Delete
  7. Rindunya....Inn Syaa Allah..akan ke sana lagi nanti hendakNya...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Insyaallah hasdeen... suatu masa nanti... kite pon nk p lg skali... pembersihan jiwa... hehe

      Delete
  8. Trip yg bermakna ialah ke TAnah SUci kan.....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Btl tu putri... perasaan yg x dpt nk diceritakan dngn perkataan

      Delete
  9. Dah sampai akak ye. InsyaAllah one day nak ke sana. Doakan saya.

    ReplyDelete
  10. wahh bestnya..insyallah kalau ada rezeki giliran kami pula end Dec ni

    ReplyDelete
    Replies
    1. Seronoknyer farra. Bln 12 musim sejuk di tanah arab kan?

      Delete
  11. Rupanya Fari dah jejak kai ke sana ye...BESTnya..tempat idaman tu...dulu JM pun ambil pakej bersama Andalusia, sebelum ni boleh tumpang mahram, sebaik sahaja lepas register kerajaan aran saudi umumkan tiada lagi istilah tumpang mahram kecuali bg yg berumur 45 thun ke atas..Waduh..hancur luluh apabila tidak di benarkan pergi kerana tiada mahram..maybe belum rezeki..seperti Fari dh jejak kaki ke sana mesti nk pegi lagi kan

    ReplyDelete
    Replies
    1. So, in the end x dpt p lah, JM? X pe...Allah lg mengetahui ape yg terbaik untuk kita.... mungkin rezeki JM di masa akn dtg blh teros buat hj. Who knows? Jnji niat kite tu ikhlas suci murni...:)

      Delete
  12. Rindu sangat nak ke sana bila tengok gambar di mekah dan madinah. Mudah-mudahan kita semua akan dijemput untuk beribadah dengan menjadi tetamuNya lagi.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wahhh..look who's here...:)

      Amin..insyaallah... nk ke umrah lg la... masih x confident 4 hj..huhuhu

      Delete

OVERNIGHT AT THE BERBER DESERT CAMP

Selepas lunch, kami teruskan lagi perjalanan yang panjang sampai lah petang.  Look at the view.. Magnificent!  We crossed the High Atlas Mou...

You may also like to read these...