Tuesday 1 January 2013

My Istanbul Winter Trip: Sekitar Kabatas & Taksim

Salam semua!

Jom sambong citer.. Sorry for the long delay... Too many things to do...

Anyway, Kabatas is the last stop of the tram yg dr airport tu... It's still at the European side of Istanbul. People stop here if they want to go to Dolmabahce Palace and also hopping on the ferry to Prince's Island. After the Bosphorus Trip, we hopped on the tram and headed to Kabatas (Eminonu to Kabatas). Same price, 1.90TL per ride.  Jalan2 tepi laut. Best.. Eminonu mcm ada bau2 ikan sikit tp kat sini x ada...Jom layan gambar...

Kabatas Tram Station

Kabatas

Here is where u can catch the ferry to Prince's Island. Price: 5TL one way.
Earliest departure: 9.30am, last: 6.15pm. U can also catch the Bosphorus
Cruise to Anadolu from here. 
Stadium bola...tp x tau stadium apa


Signboards 

In front of Dolmabahce Sarayi

We didn't go in. Dh petang, so rasa mcm malas plak... No camera
is allowed inside the palace. We chose to enter Topkapi instead.
From Kabatas Tram Station, u can catch the funicular to Taksim

Taksim is the only place in Istanbul which can be reached by funicular. In case u don't know what funicular is, it is similar to the one at Penang and HK (victoria peak). But this one is indoor. The price from Kabatas is 0.75lira (harga istanbulkad). Bnyk restaurants, shops and hotels kat sini.. Many people gathered here as it is considered the heart of modern Istanbul.

Funikular to Taksim. Courtesy of http://en.wikipedia.org
Kt Taksim ni memang famous selalu ada demo and incidents. Kebetulan masa kami p tu pon, mereka baru nak start demo. But, there was no chaos whatsoever, just a normal calm Syrian demonstration. At least, merasalah jugak experience tu... Mula2 x ramai, lama2 makin ramai org. Polis dah siap jaga tp mereka cuma standby aja...
The Monument of the Republic @ Taksim Square
was crafted by the famous Italian sculptor Pietro Canonica.

Kat Taksim jugaklah kita boleh naik Bas Havas untuk ke Sabiha Gokchen Airport (Istanbul's 2nd airport after Atarturk). Harga 12TL one way. Kalau u berdiri kat Taksim Square tu memang boleh terus nampak bas2 Havas tu ada banyak dkt station bas. Havas also goes to Attartuk Airport with 10TL one way.

Baru nk mula...

More people joined in the crowd
At the other side..Belah yg aman

Ni station bas Havas yg i mentioned tu..

Oklah i will stop here. Nothing much about Taksim and Kabatas. I didn't stay long at Taksim...Tangkap2 gmbr sikit, pegi tmpt lain pulak. Later i will tell u about Topkapi Palace in my next entry. Till then...Happy New Year 2013 to everyone ( x sempat pon nak buat post khas for new year...)

27 comments:

  1. Thanks Farikica... I'm SisKebab from cari.com..
    Really appreciate the info ... :D

    ReplyDelete
  2. Salam Farik gi berdua jer ke...seronok kan jenjalan sendiri sendiri ni !!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam nekcik..yup, just the 2 of us..askar2 tinggal..:)seronok memang seronok but sometimes a bit stressful coz u have to think of everything...

      Delete
  3. pasang angan2 nak ke sana jugak..tapi tunggu lagi 4 tahun..tunggu baby besar dulu..:)

    ReplyDelete
    Replies
    1. 4 thn tu kejap ja wa.. Pejam celik, pejam celik 4 thn dah...;)

      Delete
  4. 3 kali I pergi Istanbul pun tak sampai2 lagi ke Dolmabahce tu, haha! Cruise pun tak naik2 lagi. Asyik ada je benda lain yg nak tengok. Tapi Istanbul mmg best! Harap2 ada peluang ke sana lagi nanti. Mungkin boleh travel around Turkey juga instead of just Istanbul.

    ReplyDelete
    Replies
    1. 3 times..? Best tu.. Ala, anyway, your place n istanbul dh dekat sgt dah.. Anytime u cn just fly there.. Yup, due to time constraint, I didn't get the chance to go far from Istanbul. Perhaps, during my second visit kot...which I don't really know when...:)

      Delete
  5. selalu dengar dekat tibi jer, tak sangka diorang ni memang suka buat demonstrasi, ramai pulak tu. bestla tengok view dekat sana :)

    Happy new year farikica n family!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Haah..ada tanya local kat situ..mereka kata dalam sebulan sekalik adalah buat demo kecil-kecilan mcm ni...tp memang sngt worth experience tu... kat mesia pon x penah tngok demo, tetiba kat istanbul plak tengok...ha..ha...

      Delete
  6. waaa.. seronoknya bercuti di istanbul. rindu rasanya berada di sana.
    lagi satu,if m not mistaken la, kabatas,taksim square dan semua ni terletak kat european side kan?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Oh yes, I tersilap.. Tq for highlighting it.. I always tersilap kadikoy and kabatas..tq again..

      Delete
    2. i pun selalu jugak tersilap antara kadikoy, karakoy, kabatas dll. semua nama pun lebih kurang sama jer.

      Delete
  7. swonoknye. sy sgt mengidolakan anda

    ReplyDelete
    Replies
    1. hi FM... time kasih...[blushing] jalan mana tahun ni..? p HCM kan?

      Delete
  8. Assalamualaikum Yong,
    Terima kasih bercerita tentang parts of Istanbul. Taksim bukan tmpt yg akak suka pegi, sbb tak banyak masjid. Tempat yg tak berapa seronok bagi org2 yg nak tngok peninggalan sejarah Islam.
    Havas maksudnya udara.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ohhh..patotla bas ke airport nama Havas..he..he..
      Haah, kat Taksim banyk bangunan moden2..tp ok ja saya jln2... memang x da nmpak masjid...

      Delete
  9. Happy New year,
    Nampaknya Monument of Republic tu macam ada sikit-sikit iras Monument to the People's Heroes di Tiananmen Square yang saya sedang blogkan sekarang. Ce tengok blog saya jap. Tempatnya pun orang suka buat demo. Agaknya sindrom demo ni berjangkit-jangkit kalau ada square, ada monumen, kan?

    ReplyDelete
    Replies
    1. He..he.. entahla NA, x pasti pula saya.. mungkinla kot.. or, perhaps square kan tmpat lapang, so senang nak demo..:)

      Delete
  10. Selamat tahun baru farikica. Bestnya tengok view yang cantik cantik tu...

    ReplyDelete
  11. Assalamualaikum Yong FariKica,

    Seronok baca your traveling experience...keep on blogging Sis....you have a follower of your beautiful stories here...

    Regards
    Farah
    Bandar Baru Bangi

    ReplyDelete
  12. salam. saya baru 4 hari balik umrah melalui Dubai dengan membawa 40 orang Jamaah. Pada 23.5 nanti saya akan umrah sekali lagi sambil ziarah Istanbul dengan membawa 18 orang jamaah. insha ALLAH, sampai Istanbul 5.30 pagi 24.5 dan bertolak ke Jedah pada 26.5 jam 3.30 petang. Saya mencari blog ttg Istanbul krna walau pun dah ke istanbul 3 kali (sambil umrah dgn bawa jamaah) saya perlukan maklumat terkini krna kali terakhir ke Istanbul thn 2000. Masa tu 1 juta lira sama dgn 16rm.Dulu saya bawa jamaah umrah pakai redah aje. Dari atatturk airport naik shutle bas ke tngh bndar (dah lupa namanya) dn dari situ naik bas lain ke sultan ahmed. Disitu saya mencari hotel dn tawar separuh hrg . Rasanya10 usd 1 bilik. Untuk selat bosphorus saya gunakn travel ejen yg berselerak di area sultan Ahmad tp dah lupa byrnnya. Untuk ke Eyyup kami naik teksi dan ke tmpt2 lain dgn tram dn bas. Oleh krna dah lama tak ke sana saya ingin bertanya utk bosphorus tour brp hrg tiket dari eminonu dn tiket masuk dolmahbachi palace brp ya?, adakah shuttle bas dari airport Ataturk ? Saya juga bgtahu jamaah hrg pakej umrah saya ialah tiket dari kl istanbul,jedah ,kl dn semua belanja di tanah suci sebanyak 5800Rm tp tak termasuk belanja di istanbul,belanja di istanbul akan di kongsi bersama atau dengan perkataan lain di Istanbul secara backpacking. Kalau ada sesiapa yang nak ikut serta dipersilakan. Sekian terima kasih wassalaam.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam, luas pengalaman brother mad nasir ni...ada blog? seronok boleh baca experience ke umrah dan negara2 lain juga..

      Mengenai lawatan tu, saya tngk masanya cuma 2 hari kan? sekejap tu... Rancang nak ke mana? Mengenai bosphorus cruise, ada banyak operator... yg saya naik tu 10TL, pukul 10 pagi. 2 jam perjalanan non-stop. Yg selalu org naik tu 13TL tp cuma ada pukul 2.30 ptg aja... Long cruise agak lama, 6 jam coz ada stop..yg tu 25TL, bertolak pukul 10.30 pg. Tiket boleh belik terus di jeti.

      Rasanya bas yg u naik tu namanya Havas smpai ke Taksim kot... Bas Havas tu masih ada, 10TL one way, dari atartuk Airport ke Taksim. Kalu nak tinggal di Sultanahmet, kena naik tren lagi dr Taksim ke Sultanahmet. The best way to get to Sultanahmet is by train (if u prefer to stay at Sultanahmet). tp u bawa ramai ahli rombongan, so saya x pastilah sesuai ke tidak naik tren. Ada 2 stop dari airport ke sultanahmet tp servisnya pantas. Untk hotel. saya rasa lebih baik booking awal2 coz lebih senang urusan bila dah sampai sana nanti.. Kalau bln 5 dah masuk summer, harga mahal sikit kot... Tiket ke Dolmahbahce 40TL x silap saya termasuk Harem. Hari tu saya pergi rate: 1TL=rm1.80. Saya tukar di sana coz mahal melambong kalau tkuar di msia.

      Delete
  13. Terima kasih banyak2 dengan respon yg diberi. Seronok baca blog farica. saya memang mencari maklumat tp rasanya blog ni yg terkini.Tahun 1998, saya di Istanbul selama 5 hari, jadi tak lah terkecoh-kecoh.Tahun 2000 pula hanya 2 hari 1 malam shj kerana setelah itu kami ke Kaherah selama 3 hari dan seterusnya ke Jedah. Kali ini target saya ialah membawa jamaah melawat Topkapi, aya Sofea, Bosphorus Cruice dan Dohmabache Palace. Since ketibaan kamidi Istanbul nanti dengan Turkish airlines pada pagi 0530 pagi, cadangan saya ialah pergi hotel dulu tinggal barang , then ke blue mosque sementara menanti Topkapi di buka jam 9 pagi. Lepas tu solat jumaat di blue mosque , kemudian makan dan melawat Aya sofea. Setelah itu balik check in hotel dan berehat. Sebelah malam lepas solat di blue mosque, seperti yg pernah saya lakukan dulu saya akan pusing-pusing cari maklumat Bosphorus cruise utk hari esuk. Maklumat yang Farica bagi itu sangat berguna. sekali lagi terima kasih. Jadi saya fikir lebih baik saya mencari penginapan di area Sultan Ahmed.

    Apakah kegunaan Istanbul card? Hanya untuk naik tram dengan bas shj kah?

    Tentang blog dan pengalaman saya bawa jamaah berumrah tu boleh lihat di http://almadanii.multiply.com tp sayang multiply server tidak lagi beroperasi. Cukup lah saya nyatakan bahawa saya telah bawa jamaah umrah sejak 1994 dan telah melawat Baitul Maqdis (2 kali), Syria, Jordan (5 kali), Istanbul (3 kali), Kaherah (2 kali) Karachi, Dubai, Bahrain, Lebanon dan Qatar, Semuanya ini ziarah sambil umrah. Sekian wassalaam.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam,

      Istanbulkard membolehkan kita dpt diskaun naik bas, tren dan tram. Sebagai conth: kalau harga tram sehala tu 1.95TL, dengan istanbulkad dptlah dlm harga 1.25TL. Diskaunnya berbeza2 dan saya x pasti bagaimana kiraannya... Saya visit Topkapi dlm setengah hari mcm tu..so, oklah kot kalau nak masok be4 solat jumaat. Saya rasa jadual u ok...lagipon en nasir dah biasa ke istanbul..so, x jadi masalah rasanya.. Aya Sofea memang di Sultanahmet, so x perlu naik tram cuma nak ke topkapi, naik tram dalam 3 minit ke Gulhane.

      Delete

OVERNIGHT AT THE BERBER DESERT CAMP

Selepas lunch, kami teruskan lagi perjalanan yang panjang sampai lah petang.  Look at the view.. Magnificent!  We crossed the High Atlas Mou...

You may also like to read these...