Saturday 22 November 2014

SIEM REAP DAY 1: LAKE TONLE SAP & NIGHT MARKET

Assalam semua, maaf lambat sikit update cerita Siem Reap, terlalu busy sangat. Outstation memanjang.

Nak dipendekkan cerita, kami sampai International Airport Siem Reap dalam pukul 3 lebih. Immigration process x susah, sama macam airport2 lain. Makanan ke ape ke semua mereka x check. Airport Siem Reap ni kecik dan x lah cantik mana. Cantik lagi airport KT yang baru...he..he...

Bergmbr dulu.... bru touched down
Tngh bincang2 nk buat ape dulu...
Raja Kemboja kot...

to the hotel we go...
Di airport ada tuk tuk menunggu kami bawa ke hotel. Untuk ke hotel, kami dapat free ride dr hotel. Memang sekali dalam pakej. Kami duduk di Bou Savyy hotel. Jalan nak masuk ke hotel tu pon tanah merah... he..he.. tp hotelnya ok... Bolehla buat tempat berteduh. Attached bathroom ya. Siap ade swimming pool. Pekerja pon ok.  Bayaran sudah dibuat sekali denga pakej AA Go hari tu. RM340 all in for flight and hotel. Jom tngk area hotel...

Restoran tmpt kmi bfast dan lepak2 bila bru balik
dr mana2... wifi free kt sini.. kt dpn sikit
ade pool. Gmbr pool mungkin dlm kamera la.
Reading area @ 2nd floor
Balkoni

Welcome drink! Pineapple banana smoothie.
Very thirst quenching. ..😄😄

Bfast set. Ade bnyk set. Kita pilih aje. Drinks free flow. Blh pilih nk teh ke kopi
 ke ape ke... ice lemon tea yg dlm gmbr tu mmg sedap btl... lain sungguh rsanya...
Ni bilik tidur (triple room ) with attached bathroom. As usual, my bed
would be the one by the window...:)
Lepas solat kat hotel, driver kami dah tunggu nk ke Tonle Sap. Nama driver ni Thor (teringat plak cerita Thor..ha..ha..) Sangat baik dan baik hati. Very recommended. Nanti last2 saya bagi phone no ya. Sebab bahagian transport kawan lain yang uruskan..he..he..
Perjalanan ke Tonle Sap ni agak jaoh dan mencabar jugak jalannya...Bumpy sikit. Lalu kampung, pekan, jalan tanah merah...dalam sejam sampai ke tasik.

Orang2 kampung sedang goreng ayam
Salah satu rumah dlm perjalanan ke Tonle Sap
Padi saujana mata memandang

Keta lembu pon ada... mmg pemandangan
biasa di sini...
Thor booking kan kami 1 bot, jadi kami bayar USD12 per pax untuk bot. Rata2 kami baca blog dan info2, rasanya setiap ride dalam USD20. Jadi, USD12 ni dah kira bargainlah ni kot...he..he...

Waiting for our boat. Cuba tngk tanah.. merahkan? X de
jln cntik lg nk ke sini.. mmg lalu kg2...
Ready to explore Tonle Sap. USD12 per pax.  The cheapest we could get...
Nak sampai ke Tonle Sap ni jaoh jugak. Lama naik bot. Tp ok aje, menikmati keindahan tasik. Sebelum sampai tasik, kita sampai ke perkampungan air dahulu. Ingatkan dah sampai tasik, rupanya pada musim tengkujuh, air akan naik sampai kelihatan rumah2 di kampung tersebut nampak macam terapung. Jika pada musim panas, memang rumah tersebut atas tanah. Menurut driver merangkap guide, bila musim hujan, air tasik akan melipmah ke kampung menyebabkan kampung naik airnya. Tonle Sap merupakan tasik yang terbesar di SEA. IMO, rasanya Danau Toba lagi cantik dan menawan.

menikmati keindahan alam dr
bumbung bot
Bot yang membawa penduduk dari satu tempat ke tempat yang lain
Perkampungan air. Main  mode of transportation is boat (during
monsoon season)
Another view
Rumah2 yg dilimpahi air dr tasik
Close-up salah sebuah rumah penduduk tempatan. Kelihatan makcik
baju pink sedang menjalankan tugas seharian.
Sampai kat area tasik, lepak2 ler kejap tangkap gambar, lepas tu pusing. Balik singgah kat crocodile farm.

At crocodile farm...
Cak!!!
Yg ni besar btl...mungkin atoknyer
ada juga souvenir shop bg yg nk
membeli... tiada paksaan..dnt worry!
Ada juga bca bnyk dlm blog dn forum tentang sendiket menipu belik beras tu... tp alhamdulillah group kmi x de plak mengalami nasib sebegitu... Thor byr sedollar dkt pemandu bot tu bg tips tp kmi byr blik ke die, kesian pulak.... hehe... die kta die pon kesian tngk pemandu bot tu, gaji cipot.... so, die plak bg tips..haha. ..

Lepas tu kami p dinner. Thor rekomen tempat ni. Tobbayana nama restorannya. Cantik! Makanan pon sedap...perut pon lapar...he..he..  Owner orang muslim Thai. Dah lama menetap di Siem Reap. Harga pon affordable. Kami share2 order lauk dan minta nasi putih. Nanti akm cerita dlm satu post yg lain.

Lepas kenyang, kami ke night market. Belik2 souvenir sikit2..x belik ape pon saya (typical me..) Belik FM 2-3 ketol je... lepas tu tengok aqua show.. Sambil tengok boleh urut kaki... USD2 per 20 minutes. Spa ikan pon ada. Tapi kami x urut kaki kat situ. Kami p tempat lain. I dok tengok show aje sambil tunggu  kawan beli2 barang.

Beli2...pilih2..mcm2 ade tp semua in USD... benci sungguh mika
dngn duit sendiri ya...x pnh nk iktiraf duit riel tu..
Aqua show. Suka btl mat2 n
Minah2 salleh tu nengok

Menari pulak die....
Dalam kol 9, kami masuk lemongrass spa. Ade 2 cawangan rasanya. Bukak sampai 11 mlm. Klik kat sini untuk ke website. Harga lebih murah dari di KL. Khmer massage starting from USD10 untuk 1 jam..Ade juga yang pakej USD25, tengok mana yang nak dipilihla... Wifi percuma disediakan. Jadi, sapa yang menunggu bolehla surf internet update ape yang patut. X de plak gmbr kt spa ni...

Yg ni ambik dr website lemongrass
Pukul 11  kami balik hotel. Badan pon dh syiok lepas khmer massage. . Esok nak ke Kilang sutera, killing field dan cultural village serta shopping di area new market...

Till then...

Sunset @Tonle Sap

1. wah...lama tak nampak...semoga terus blogging...Budak2 di sini pandai berbahasa Inggeris.

1. Pandai..! kami belik gambar atas frame kayu mereka jual..pandai bargain2 dengan kita..ha..ha..last2 kami belik dengan harga usd3..jadikla, ade jugak kenangan di Tonle Sap disamping menolong budak2 kampung carik makan.

2. Satu hari nanti nak cuba ke sini pulak... macam best...

1. Best En Mie..Bagi pencinta sejarah dan bangunan2 lama, lagikla suka ke sini..Bagi yg kaki shopping pon mungkin suka.. tp tmpat shoppingnya x lah se gah HCM dan Beijing or even Ghuangzhou

2. Lupa plak..makan2 pon best sini..:)

3. Alamak takut pulak nengok atok buaya tuh.

1. Atok buaya tu duduk betol2 bawah rumah mereka ni..Kalaula die merangkak naik atas malam2, naya tuh!

4. Salam kenal! Salam kenal! Blongnya keren! Saya lihat bahwa Anda upload banyak foto travel. Jika Anda mau share dan download foto2 dengan gampang kunjungi page kami di: www.kumpulbagi.com
    Semuanya gratis, cepat dan tanpa limitasi. Anda bisa upload sebanyak files (audio, video, pdf, jpg, dll.), membuat koleksi berkas dan bagikan dengan lainya. Coba servis kami tanpa registrasi :)

5. Sama la kita.. tak perna soooka sama itu riel.. pening den kira huhu.
    Tp shopping sana best kot? 1st time je gi shopping, 2nd time gi tak shopping dah la huhu.

1. X shopping sangat pon saya dekdaa.. hehe..belik fridge magney jer 2-3 ketol. lepas tu belik bag....;)

6. lama menunggu! hehe syok juga kalau kids pergi sbb ada crocodile farm :)

1. Sorry Farra, lama menunggu ya...hehe..boleh2 bawak budak2... duduk hotel yang ada pool, bolehla mereka berenang. Kalau anak dara saya yang kecik tu, suka p cultural village rasanya sbb ada dance show, lakonan dan macam2...

7. aha..story Siam Reap dh pun kluar..baiknnya si Thor tu..nanti leh recommend pada kawan2

1. Blh sngt2 JM. Wpon die non muslim tp die tau aje tmpt2 mkn muslim. Lps tu mns kita nk p, semua dia bwa.. ade one time kami x nk shopping..ade kwn yg nk shopping.. so die hntr kwn ke new market, pas tu hntr kmi balik pulak.. pas tu, tunggu kmi mandi2, bwk kmi p mkn plak ... sesetengah driver x mau buat kija2 gitu

8. Masa saya pergi Tasik Tonle Sap, Nampak tinggi je rumah. Sebab kami kat bawah. Pergi musim kering.. Tasik pon kering kontang. Kehkeh. Hee nanti boleh tgok perbezaan. Next entry. :)

1. Haah..klu musim pns mmg berbeza keaadaannya... agaknya buaya2 tu mcmana ya time musim pns? Mna die lepak?

OVERNIGHT AT THE BERBER DESERT CAMP

Selepas lunch, kami teruskan lagi perjalanan yang panjang sampai lah petang.  Look at the view.. Magnificent!  We crossed the High Atlas Mou...

You may also like to read these...