Saturday 22 September 2018

TOPKAPI PALACE

21 Oct 2017 (Saturday)

Hari ni mrupakan hari terakhir kami di Istanbul... Pejam celik pejam celik dah 10 hari kami merantau. Hajat hati memang nak stay lama lagi tp boss dah jeling2 mata, lamanya cuti, x mo balik2 ke...?

So, pagi tu dalam pukul 9, kami menapak ke Topkapi Palace. Dari hotel, cuma 5 minit ja jalan kaki ikot signboard. 1 tip untuk ke Topkapi Palace, pergi awal pagi sbab, jika pergi lewat, orang dah ramai. Kami sampai pukul 9..memang buka pukul 9.oo pon, belik tiket 40TL di kaunter.. (free juka ada Istanbul Museum Pass). Since, i dah pernah masuk masa 1st time ke Istanbul, so this time around i cuma hantar kawan2 ke pintu masuk ja.. malas nak masuk lagi... Sebelum masuk ada security check bag dan kena lalu scan machine.

Fresh lepas tidur lena semalam... Rasa mcm bertambah gemuk pulak, makan sedap ke di perantauan?

Ticket masuk 40 TL. It is also covered by Istanbul Museum Pass if u have one...

Masa kawan2 yang lain masuk dalam, saya dan Kak An, jalan2 slow2 di sekitar lorong2 kecik di Istanbul. Lps tu sampai hostel... Kemas2 dan bersiap nak ke airport. At noon, van kami dah menunggu nak ke airport. Check out dan bergerak ke Atarturk Airport.

Jom tengok gamba kawan2 di dalam...

Sakan berbunga2 ya....;)

Our flight back to KL pukul 2.50 petang. Dari Istanbul nak ke Atarturk Airport kejap ja.. dalam setengah jam mcm tu... Sampai airport, masukkan barang dan jalan2 kejap... Sempat makan dengan saliah sampai x sedar nama dah kena panggil.. memang bukan saya lah namanya kalau x buat hal di airport.... berlari2 macam watson nyambek zaman muda nak kejar flight... pekerja airport pon tolong tunjukkan pintu... punyalah tercungap2.. sampai2 masuk dalam, pintu pon tutup... alhamdulilah selamat masuk.. dalam perot berkocak2 air dan pizza..hahahaha...

Our last meal at Atarturk Airport

Our journey back was smooth sailing.. Dalam flight letih, tidor la apa lagik kan... Transit di Abu Dhabi dan terus ke KL selepas itu...

Alhamdulillah, selamat makan dalam flight... Kalu x, bermalam di Istanbul lagik la nampak gayanya...

Alhamdulillah tamatlah pengembaraan saya dan kawan2 ke Istanbul dan Eastern Europe. I met new friends as well as old friends during this trip, great people!  Banyak kenangan manis dan pahit yang kita tempuhi, hanya kita aja yang tahu... I enjoy travelling in groups, seronok! But, A few things need to be observed during travel ramai2 ni, cooperation is very important and no 2, x boleh nak berkira sangat... terlebih terkurang tu perkara biasa and no 3. don't be selfish... think of others before ourselves and insyaallah everything will be smooth sailing ! Nak travel lagi x lepas ni? My answer: Of course, a resounding yes! The world is waiting and to all my friends during this trip, Aina, Nazlynn, Kak Yus, Saliah, Fiza, Hanie, Kak Iken, Allayarhamah Alang, Kak Ann,  Naili, Irfan, Kak Ana, Kak Maz dan Kasyfi, thank you for the the unforgettable sweet memories.  #neverstopexploring the world wherever u are...

1. akak pulak kalau travel with new buddies, prefer group kecik. al maklum kita org yang kurang upaya.. kot2 nak macam org muda, mmg susah kan org.

turkey mmg enjoy sgt. kan..love it soooo much.

1. Most of them are my friends.. a few aja yang baru kenal but they all very cool one! Sangt senang nak blend in.. in fact kami dok plan for next year's trip..insyaallah kalau ada rezeki, panjang umur, kita sambung lagi 2019...hihihihi...

2. Menarik travel anda. Done follow blog ni ya

3. Bestnya Fari dpt jalan dgn kawan2.. I tak lepas pergi lagi sbb dlm hati dok teringat anak2 yg tinggal je hahaha but isshh I have to try lah nanti.. Bawak I jugak ya..

4. I am obliged to you for sharing this piece of information here and updating us with your resourceful guidance. Hope this might benefit many learners. Keep sharing this gainful articles and continue updating us.
    Book Online bus tickets from Redbus .

OVERNIGHT AT THE BERBER DESERT CAMP

Selepas lunch, kami teruskan lagi perjalanan yang panjang sampai lah petang.  Look at the view.. Magnificent!  We crossed the High Atlas Mou...

You may also like to read these...