Thursday 15 August 2019

DAY 2: AROUND MARRAKESH CITY

Hari ni x ada apa2 specific plan. Just jalan2 around Marrakesh sambil melihat budaya, resam, dan adat org2 di sini... Bangunan2 mereka pon lain sangat. i noticed, they really like walls. Semua pon ada high walls like fortress. So, lepas bfast di hotel (bfastnya x berapa kena tekak, tp bolehla.. dah kata nk blend with the locals kan...hahaha).
Breakie time.  Sama ja setiap hari...
I guess this is the typical Morrocon breakfast menu...hahaha

I really dont fancy this mint tea.... yuckie!
Kami keluar jalan kaki melalui Jemma Al-Fna untuk ke square. Waktu siang, lain pulak rupanya tempat ni... malam tadi lain.. Area square ni ramai orang lepak2 dan banyak juga kereta kuda menanti customers. Cuaca pagi ni sangat nyaman, dalam 15 darjah celcius.
The post office
Lepas pusing2, we decided to ride the horse carriage. Harga dah lupa, tp dalam puluh2 ringgitla rasanya.. tp okla, dalam 2 jam jugak kami naik... MBR pon pagi ni x tau p mana, x nampak pon dia.. rasanya berlegar2 sekitar ni jugakla kot.. jom tengok gambar....

4 of us pusing2 Marrakesh. Cuaca pagi ni memang best...
Tak sejuk, tak panas...

Seronok ambik gambar nih...

Pemandu kuda kami...

Walls everywhere

Pokok Limau

Pokok2 mereka bnyk yg mcm ni.. nak kata bonsai, x bonsai

Adik...
Bawah ni gambar2 kat kedai perusahaan kosmetik mereka... mereka buat dan pasarkan juga disini. argan oil memang sangat banyk dijual di sini... genuine ke x, x pasti la pulak... tp kat tepi jalan, bersepah2 jual dengan harga yang sangat murah.

Di kedai kosmetik tu ada banyk duit dari pelbagai negara, including ours.
Kita pon letak juga..tu yg hijau tu...ahaha!
Lepas kedai kosmetik, jalan lagi naik kereta kuda...

Petrol Station

Lepas naik kereta kuda, dah tengahari. Perut pon dah lapar. Waktu tu terjumpa MBR. Ajak p makan sekali. Kali ni kami cuba restoran yang direkomen oleh tuan riad semalam. Besar, 2 tingkat!

Coke of Morocco, still dalam bottle.
Makanan mereka ni lain, memang x sama langsung dengan makanan kita... yang familiar rasanya, kebab ja...  tp menu mereka ni banyak ada couscous.
Antara yang kami order.
Lepas makan, kami jalan2 kat area Jemma semula. Farah nak buat henna tangan pulak... ok, tunggu dia buat henna...

Cantik kan? Tapi, cepat hilang...
x permanent pon.. Rm2 ja
Lepas tu, terasa nak jalan jauh sikit... so kami pun hire tuk tuk untuk kami berlima dan jalan-jalan menyusuri tembok2 dan jalan2 kecil di Marrakesh. Our last destination, would be the Museum. Nak singgah Koutoubia Mosque, tapi waktu tutup untuk restoration pulak.

In front of the museum.

Masa tengah merayau2 kat musium, jumpa mat Jepun sorang ni,
dok jalan sorang2... tangkap gmbr pon tutup muka...:)

Lepas tangkap-tangkap gambar area museum dan masjid, kami pon slow2 jalan menyusuri jalan2 kecil, keluar masuk kedai2 dan mengamati gaya orang2 sini... hidup mereka ni macam santai aja... suka melepak kedai kopi dan minum sambil berbual2. Banyak betul kedai2 kecil di sekitar jalan.. x tau la sapa yang membelinya...bnyk sangat kedai...

Penat berjalan, singgah makan sate kejap. sempoi betol kedai pokcik ni...

Secucuk RM2.50

Kami jalan kaki slow2 dalam 30 minit, sampai la semula di dataran.

Hari pun, dah petang dan kami pun balik ke hotel untuk berehat. Esok, pagi2 dah nak ke desert. Saya book desert trip dekat riad aja, mcm murah sikit dari yang biasa.

~TO BE CONTINUED~

1. bestnya .. entah bilalah boleh sampai sana

2. Thanks for sharing Fari... Insya Allah moga sampai ke sana.. Aamiin

OVERNIGHT AT THE BERBER DESERT CAMP

Selepas lunch, kami teruskan lagi perjalanan yang panjang sampai lah petang.  Look at the view.. Magnificent!  We crossed the High Atlas Mou...

You may also like to read these...