Feel free to follow...

Thursday, 6 October 2016

MASJID HUASHENG

Tadaaaa...... bersiaran semula setelah lama menyepi....hahahaha....

Lepas balik dari Foshan, kami menuju ke Masjid Hua Sheng aka The Lighthouse Mosque yang merupakan antara masjid yang tertua di dunia. Kalau x silap, ia telah dibina sekitar 1300 tahun yang lalu.  Ia terletak di lorong kedai2 di jalan Guangta.  Old Chinese Muslim manuscripts stated that the mosque was built by Sa`d ibn Abi Waqqas  and supposedly came on his first Muslim mission to China in the 650s.

How to reach this mosque: Take Subway Line 1 to Ximenkou Station. Get out from Exit B and then walk about 550 yards (500 meters) to reach it. (tp ada simpang2 sikitla..bkn straight ja tros smpai).. blhla tnya2 rakyat tempatan... 

Dekat2 masjid mesti ada kedai makan muslim punya...
Ni betul2 dpn masjid Huasheng. Row depan masjid, kebanyakan kedai muslim.

Lepas makan, baru kami ke masjid. Pintu masuk kecik.


Perkarangan masjd yang dijaga rapi


Masa kami di sini, ada kawasan masjid yang sedang dibaikpulih,
maklumlah dah 1300 tahun umurnya....


Dalam masjid


Selepas menunaikan kewajipan.

Lighthouse
My fav photo

On the way balik, ternampak pulak kedai durian ni... x singgah pon... hehehe...

So, kalau berkesempatan ke Guangzhou, jangan lupa singgah ke sini ya... Boleh tengok antara masjid tertua do China dan di dunia.  Jalan nak ke sini pon x susah sangat. Kedai makan pon ada... So, boleh menyelam sambil minum air.

14 comments:

  1. Masjid yang ada berhampiran Yuexiu Park bangunannya lebih besar dan sangat meriah pada hari Jumaat...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yg tu kmi p jugak MKL... ya lbh bsr.. ada kubur2 juga...

      Delete
    2. Opps silap...PLM... haha.. maafkan ambo

      Delete
  2. Teringat makan daging rusuk kambing gurun panggang kat depan masjid ni dulu2 kala. sedap yakmats okay...cuba tak? haha...

    ReplyDelete
    Replies
    1. X de plak yong... kmi mkn kt kedai btl2 dpn masjid tu... kot ade jual, x prasan la plak. Tp saye kmbing mmg wajib mkn hr2...hehe

      Delete
  3. durian mana tu? malaysia mari ka

    ReplyDelete
    Replies
    1. Haha... ntahla nieda.. siam kot...haha

      Delete
  4. Sangat cantik dan berseni masjid ini. Ada maklumat menyatakan masjid ini yang paling tua di China. Masjid tua begini juga terdapat di Xian. Saya pernah ke masjid ini di Xian tapi Guangzhou belum lagi. Melihatkan gambar yang Farikica hantar di entri ini, bahagian dalam masjid ini nampak agak baru dan modern berbanding dengan masjid di Xian. Masjid Xian masih mengekalkan kepurbaannya.

    Melihatkan saiz durian tu, nampak macam durian Siam.

    ReplyDelete
    Replies
    1. mereka dok buat renovation Prof.. giat sungguh merenovate..hehe... haah, saya pon ada baca juga tentang masjid paling tua tu tp kesahihannya saya x pasti...

      Delete
  5. Salaam Farikica, bestnya makan angin ke Guangzhou! Jeles..hihi

    ReplyDelete
  6. Salaam Farikica, bestnya makan angin ke Guangzhou! Jeles..hihi

    ReplyDelete