Wednesday 16 December 2015

JOURNEY FROM HAT YAI TO KRABI

Setelah 3 hari di Hatyai, kami pon meneruskan ekspedisi selatan Thai kami menuju ke Krabi. Kalau diikutkan Google Map, perjalanan kami memakan masa lebih kurang 4 jam.  Sebelum bertolak kami isi minyak dulu. Jangan risau, ada bnyk stesyen minyak di sepanjang perjalanan. Pilih aja yang mana nak. Station minyak tempatan lebih murah harganya daripada station minyak luar sperti shell. Kami pernah isi both yang tempatan dan yang syarikat luar, rasa mcm isi minyak shell, lebih jauh km.

Condition jalan cantik. X ada lubang2 bagai. Tiada tol. Kita akan lalu kampung2. Kereta ok, x berapa banyak tapi x lah sampai lengang.  Gambar di bawah merupakan route perjalanan kami. Kami singgah di Trang untuk makan dan rehat sekejap. Di RnR Trang ni ada banyak kedai muslim. So, senanglah nak makan,

Kalau dari Hatyai, RnR ni sebelah sana. jadi, kita kena buat u-turn di depan. Station minyak di bawah ni boleh dijadikan landmark. Dah nampak stesyen ni, kira dah sampai lah tu. Bolehla get ready nak u-turn.

Jom tengok2 kwasan RnR ni...
Ni dekat stesyen minyak. Bolehla menghembus2 barang sekepol dua.

Bangunan pink di belakang tu adalah tempat makan.
Di luar pon ada jual macam2... Pilih aja gerai mana yang nak... Tanda halal
pon ada. Tapi bukan semua gerai ada tanda halal ya.

Jom masuk dalam kompleks makan... Gambar kat dalam x ambik pulak,
dah lapar sangat ler tu...hehehe...

My Farah sedang tengok ape tu... pakai baju baru
belik dekat Hatyai Floating Market semalam..hehe...

Lepas makan, kami teruskan lagi separuh perjalanan kami ke Krabi.

Jalan clear...

Singgah bundle tepi jalan kejap.
Kami sampai Krabi dah nak petang. Alhamdulillah x sesat. Lagipun kami pakai google gps... Tapi kalau x pakai pon ok ja sebenarnya, sign board banyak dan jalannya macam lurus aje unless ada sign board suruh masuk kiri atau kanan.

Welcome to Krabi....yeayyyy....
Terus p check in hotel dulu...
Sampai dah kami.... Hotel yang kami duduk sepanjang di Krabi. Hotel ok
tp parking space very limited. Kami dapat harga murah sebab bulan June kan..
Lepas mandi2, kami kluar makan dekat kedai berdekatan. Bukan di kedai sebelah Haleeva ya.. Kedai tu mahal ya rabbi... Kami x makan situ pon. Air aje pon dah dkt RM10. Tp kalu yg berbajet lebih, boleh aja try situ.. Cantik kedainya....

Lepas makan, kami jalan2 ke Ao Nang Beach. Kami jalan kaki aje menyusuri kawasan pejalan kaki. Ala mcm jalan di Kuta, Bali, cuma sini tak sebusy Kuta, perhaps low season kot. Jauh jugak kami jalan, ada dalam  15 minit kot, menyusur kedai2.

Ao Nang Beach at night...
Sampai di area beach, ade banyak pakej2 island hopping, bolehla kita memilih dan bargain2 ape yang patut.  Kami ambik pakej Island Hopping 5 islands dengan harga rm30 seorang. Cheap cheap... Farah lebih murah, sebab kanak2. Siap lunch sekali. Halal lunch!
Kedai souvenir pon berlambak kat sini. Pricewise? Hat Yai lebih murah. Barang yang sama but much cheaper.
Akhirnya kami belik pakej kat brader belakang tu... Banyak sangat , rambang
mata jadiknyert.
Nak belik ape tu dik....
Waktu nak balik dah x larat nak menapak... hehehe... Kami pon tahan tuk2, minta hantar balik ke Hotel. Seronok naik tuk tuk tepi laut weihh.... Terbang2 tudung/rambut...

Naik tuk tuk di Krabi. Colourful dan macam dalam disco bergerak..haha..
Sebelum mengundur diri, payung gambar mango smoothie segelas... Sedap sungguh... Refreshing! Esok2 sambung cerita p Island Hopping pulak.  Sedapnyerrrt....

1. Sorry khay, ade masalah teknikal sket.. hve to repost..hehe..

2. Gi selatan Thai ni soal makan memang tak jadi masalah...

1. Bkn mslh x mkn PLM.. masalh terlebih mkn ni...

3. Untung kan pergi krabi waktu low season.. hotel murah, pakej island hopping pun murah.. sy dan adik-adik pergi jugak krabi bulan 9 baru ni, low season jugak tapi hari selalu hujan. Mujur dapat buat island hopping gak. Dua tiga hari sebelum tu semua aktiviti island hopping dibekukan katanya.

1. Nasib dpt p..klu x terkilan jugakkn p krabi x p island hopping.. kmi x p smpai james bond island. Buat yg basic ja

4. So adventurous over-land trip!

1. Haha... ok ok la elaine... how's yr trip?

5. saya pun terpikir ak buat trip macam ni hujung tahun ni... tapi entahla jadi ke idak.. dulu masa ke hatyai (backpacker), saya naik van sapu (van persiaran), naik ramai2 ngn pelancong2 lain pergi ke krabi... 4 jam jugak... then, lepas dah berseronok kat krabi, naik lagi van pergi ke Phuket, lebih kurang dalam 2 jam lebih, lepas tu ambik flight balik KL

6. tapi masa tu saya travel sorang2, skrang ni dengan family la kalau nak pergi hatyai

1. DP, mmg mula2 plan nk lajak phuket tp dh x larat mo drive... jd smpai krabi jer la..haha

7. bestnyaaaa !!! drive sendiri tu lagi best.. memang elok amek pakej kat kat sana.. ok kami tunggu next entry..

1. Mcm2 pakej ade kn situ... pilih dn conpare2 sikit2 tp almost sma. Cuma agak terkilan x dpt naik gajah..huhu

8. Kembali melawat :) Takde toll! Terbaik. Best jugak kan drive sendiri

1. Best sarah esp when u r not driving..haha... driver letih sket kot. Nk p nz x mampu sarah, I tour southern thai je dulu...hehe

9. lebih baik island hopping di Krabi dari ambil di phuket...mahal nak mampos

1. Hmmm.... phuket dh established kn nieda. Walhal laot yg same je kn..

OVERNIGHT AT THE BERBER DESERT CAMP

Selepas lunch, kami teruskan lagi perjalanan yang panjang sampai lah petang.  Look at the view.. Magnificent!  We crossed the High Atlas Mou...

You may also like to read these...